![]() |
|
ÅRETS VINNERE AV MUSIKKTEATERPRISEN FOR SCENEKUNSTÅRET 2019 |
ÅRETS MUSIKALARTIST LENA KRISTIN ELLINGSEN For rollen Maria Rainer i musikalen The Sound of Music, Scenekvelder/Folketeateret Juryens Begrunnelse: Lena Kristin Ellingsen klarer å puste liv i en utakknemlig rolle som jomfruelig guvernante. Hun spiller ut Maria med en nysgjerrighet og naivitet, som aldri gjør henne dum, men bare interessant og sympatisk. Sang og dans er på toppnivå, og skuespilleren klarer å bruke sangnummerne til å bygge karakteren og gi den integritet. Hennes Maria von Trapp er et musikalsk naturbarn, fremfor et vandrende kjæresteemne for kapteinen. Foto: Desiree Mattsson. | ÅRETS MUSIKAL THE SOUND OF MUSIC, Scenekvelder - Folketeateret Juryen begrunnelse: Scenekvelders versjon av The Sound of Music er både nostalgisk og frisk på samme tid. Regien overlater mye til publikums medvirkning, og byr på stadig nye overraskelser og små detaljer. Lena Kristin Ellingsen klarer å puste liv i Maria von Trapp, og holder et svært høyt nivå musikalsk. Et stort høydepunkt er jodlescenen ”Geitegjeter”, som er fremført med stor teknisk presisjon. Forestillingen viser også hvor viktig det er med gode musikalskuespillere i de mindre rollene. De dansende tjenerne er et bra og godt utført regigrep, mens skuespillerne tør å gå mot farsen med karakterene sine. Sammen lager de både musikal- og komediekunst i skjønn forening. Man skulle kanskje tro at baronesser, nonner og guvernanter tilhørte forrige århundre, men på Folketeatret slår The Sound of Music oss rett i bakken med sin musikalske og teatrale fingerspissfølelse. Kunstnerisk team: Av R. Rogers og O. Hammerstein II Manus: H. Lindsay og R.Crouse. Regi/oversettelse: Lars Jacobsen Musikalsk ansvarlig: Atle Halstensen Koreografi: Thea Bay Scenografi: Petr Hlousek Kostymedesigner: Sally Turner Lysdesign: Lars Lunder Lyddesign: Ulf Erlend Haave Maskedesign: Tiiu Luht Produsent: Karianne Jæger Foto: Fredrik Arff. | ÅRETS ÆRESPRIS HILDE LYRÅN Musikkteaterforums Ærespris deles i år ut til en skikkelig stayer i bransjen. En bransje med en omløpstid som blir kortere og kortere, i et yrke som krever mer enn de fleste tåler. En utøver som regnes som det vi kaller en triple threat, som altså mestrer både sang, dans og skuespill. Vinneren kan snart feire 40 år som profesjonell, og har gjort seg bemerket såvel innen musikkteater og danseforestillinger, som i film og tv. Tidlig på 80-tallet startet hun som danser på hovedstadens showscener, og gikk videre som både sanger og danser i alle de store musikalene vi husker fra den tiden - My fair Lady, Sweet Charity, Jungelboken og The sound of Music. Vi husker henne som revyartist i Boeing, Boeing. Vi husker henne som showartist i Showgirls. Vi husker henne som sanger og skuespiller med et enestående komisk talent og en unik kroppsbeherskelse i både Optimist, Flashdance, Billy Elliot. Listen er lang! Hele det norske folk har gode minner fra tv-seriene «Mot i brøstet», «Seks som oss» og «Hilde & Brede show». Hun har også medvirket i flere spillefilmer, blant andre flere Olsenbanden-filmer, og «Karsten & Petra». Hun mottok Leif Justers Ærespris i 2008. Det sies om henne at hun alltid er godt forberedt. Svært profesjonell. At hun jobber hardt. At hun er modig. At hun er generøs overfor sine medspillere, og alltid gjør et lag bedre. Hun har en enrom arbeidskapasitet, og noen mener hun er mer lojal enn hun selv har godt av. Få kan være like elegante som henne, og få er like ujålete. Hun er umåtelig godt likt av alle som har jobbet med henne, og vi i Musikkteaterforum er ydmykt takknemlige for den inspirasjonen hun er for både de nye og de mer erfarne utøverne i bransjen. Kjære Hilde Lyrån, gratulerer med en svært fortjent Musikkteaterforums Ærespris for 2020!! Foto: Mikkel Gythfeldt |
TA PÅ DEG FINSTASEN OG BLI MED PÅ ALTERNATIV UTDELING AV ÅRETS MUSIKKTEATERPRISER! Mandag 5. oktober streamer vi MUSIKKTEATERPRISEN LIVE fra Teaterkjeller`n i Oslo. Sendingen starter kl. 18.30 på MTFs Facebook side, og vi gleder oss til å feire vinnerne av Årets Musikal og Årets Musikalartist sammen med dere alle. Vi lover latter, tårer og herlige overraskelser, og selvsagt blir det live opptredener fra scenen!! Klargjør finstasen, sprett sprudlevannet og logg deg på Musikkteaterforum i tide!! Sendingen streames av Ave Production |
DE NOMINERTE TIL MUSIKKTEATERPRISEN FOR SCENEKUNSTÅRET 2019 ER |
Heidi Gjermundsen Broch For rollen Elly i musikalen Lazarus Det Norske Teatret Regi: Anders T. Andersen Juryens begrunnelse: Heidi Gjermundsen Broch er en av våre mest habile musikalartister, og i Lazarus legger hun hele sin sceniske tyngde i konsertforestillingen. Hennes Elly er en type vi tror på og kjenner igjen. En hundset og plaget assistent, som også har noe ubeskrivelig kult ved seg. En slags gi-blanke-holdning, som sitter i deg lenge etter teppefall. Gjermundsen Broch får også Bowielåtene til å skinne, og har en skarp og gjennomtenkt bruk av bevegelser. I en forestilling som ellers flommer over av virkemidler, har Gjermundsen Broch sin helt egne signatur. Heidi Gjermundsen Broch er utdannet ved Lipa 1995-1997, og Statens Teaterhøgskole 1997 -2000. Hun debuterte høsten 2000 med rollen som Klara Fina Gulleborg i Keisaren av Portugalien og Ronja Røvardotter på Det Norske Teatret. Etter dette fulgte rollen som Josefine i Bør Børson og Jenta i Vakkert av Jon Fosse, samt medvirkning i Antons Villfaring av Erlend Loe og Jan Eggum. I 2003 gjestet hun Oslo Nye Teater og spilte Eliza Doolitle i My Fair Lady. I 2004 spilte hun tittelrollen i Piaf, og i 2006 An-Magritt i forestillingen med samme navn, etter boka til Johan Falkberget. For rollen ble hun nominert til Heddaprisen. Hun har også spilt Polly Peachum i Tolvskillingsoperaen og Maria i Which Wich. I 2009 spilte hun Donna i Mamma Mia på Folketeatret, og i 2010/2011 Diana i Next to Normal. For denne rollen mottok hun Heddaprisen og Kritikerprisen. I 2012 og 2013 spilte hun Gudrun i Spelet om Heilag Olav på Stiklestad, og hadde samme sesong rollen som Evita ved Det Norske Teatret. I 2014 spilte hun rollen som Kathy i Last five years, produsert av Scenekvelder, og i 2015 spilte hun Toby i Sweeney Todd på Det Norske teatret. I 2016 spilte hun Marianne i Tenk om. Forestillingen mottok Musikkteaterforums pris for beste forestilling. Samme år spilte hun tittelrollen i Påfuglen, og Lena i Som lauvet i Vallombrosa av Norén. I 2018 spilte hun Brille i L.I.F.E.G.O.E.S.O.N, Shioban i Det merkelege som hendte med hunden den natta, og i 2019 Leve Hemmeleg, Dottera og Lazarus. Hun har i tillegg gitt ut to album og sunget med de fleste av landets store orkestre, samt dubbet tegnefilmer og vært medvirkende på en rekke radioteaterproduksjoner. | Lena Kristin Ellingsen For rollen Maria Rainer i musikalen The Sound of Music Scenekvelder/Folketeateret Regi: Lars Jacobsen Juryens Begrunnelse: Lena Kristin Ellingsen klarer å puste liv i en utakknemlig rolle som jomfruelig guvernante. Hun spiller ut Maria med en nysgjerrighet og naivitet, som aldri gjør henne dum, men bare interessant og sympatisk. Sang og dans er på toppnivå, og skuespilleren klarer å bruke sangnummerne til å bygge karakteren og gi den integritet. Hennes Maria von Trapp er et musikalsk naturbarn, fremfor et vandrende kjæresteemne for kapteinen. Lena Kristin Ellingsen har sin utdannelse fra Bårdarakademiet og Statens Teaterhøgskole. Etter endt utdanning i 2004 har hun vært å se på Teatret Vårt, Riksteateret, Hålogaland teater, Det Norske Teatret, Oslo Nye Teater og Nationaltheatret. Hun var en av de kunstneriske lederne for Torshovgruppa "Musikklab" som gjorde suksess med Ole Ivars-musikalen. " En får væra som en er" og vant under samme periode Heddaprisen for beste medspiller for sin tolkning av venninnen/Heksa i Dido og Aeneas. Hun har hatt roller som Unn i Is-slottet, Elaine i Manndomsprøven, Maria i Which Witch, Petrina i Ungen, Wendla i Spring Awekening, Geitemammaen i Rockeulven og den unge kristenfundamentalisten Benedicte i Martyrer. I tillegg har Lena vært å se i ulike film og dramaproduksjoner som Dag, Mammon, Koselig med peis, Kampen for tilværelsen, 22. July og Himmelblå, som hun vant Gullruten for i 2009. Fra høsten 2019 spiller Lena Maria Rainer i the Sound of Music på Folketeateret. |
For rollen som Svenskekongen og Ordføreren i musikalen Tordenskjold - Alle Tiders Trønder Trøndelag Teater Regi: Mads Bones Juryens begrunnelse: Silje Lundblad tegner sine karakterer så presist at det er vanskelig å tro på at det er samme skuespiller som står bak dem. I en heidundrende parodi på Rita Ottervik anno 1700, er det som om det er den virkelige ordføreren som står på scenen. I rollene som svenskekongen og abedissen får hun også vist sitt store musikalske talent. Førstnevnte er også en real mannssjåvinist, men det stopper ikke Lundblad i å gjøre det hun kan best: Legge masse kjærlighet i sine figurer. Silje Lundblad debuterte på Trøndelag Teater i framtidsmusikalen Ingen nordmenn savnet rett etter fullført teaterskole. Senere samme høst fikk vi se henne i Dickens’ Et juleeventyr, før hun fikk den store utfordringen som Sally Bowles i musikalen Cabaret. Senere ventet roller i både Ligge i grønne enger (Lizzi) og i Jul i Prøysenland (Esther) og Chicago (Roxie Hart). Tittelrollen i Antigone på Gamle Scene ble en stor utfordring – og suksess – for henne i 2009. Vi har også kunnet se – og høre – Silje som Wendela i musikalen Spring Awakening, Kristine Linde i Et dukkehjem, Nille i Jeppe på Bjerget, Josefine i Bør Børson jr., Den Grønnkledte i Peer Gynt og Marlene Mauslich i Nøtteknekkeren og i Adrian Posepilt – blant annet. I 2015 spilte hun en ny stor musikalrolle: Maria Rainer i The Sound of Music. Den ble hun nominert til Heddapris for! Hun spilte også for første gang på Studioscenen, som Petra von Kant i Fassbinders Petra von Kants bitre tårer. Etter dette jobbet Silje på Det Norske Teatret før hun kom tilbake til Trøndelag Teater etter permisjon – for å spille Golde i Spelemann på taket, i Tordenskjold – alle tiders trønder og i familieforestillingen Den hemmelige hagen. Våren 2020 spiller hun Maria Magdalena i Jesus Christ Superstar. | Ina Svenningdal, Mimmi Tamba, Ingrid Dissen, Veslemøy Mørkrid og Fabian Christensen / Ensemblet i musikalen Indigo Englehår Brageteatret Regi: Nils Petter Mørland Juryens begrunnelse: Indigo Englehår var en av årets store overraskelser. De fem skuespillerne Ingrid Dissen, Veslemøy Mørkrid, Mimmi Tamba, Ina Svenningdal og Fabian Christensen løfter både musikk og tekst frem til publikum på en inviterende og nyskapende måte. I det ene øyeblikket lager de popkonsert, i det andre er de hudløst såre som ungdom i drift. Skuespillerne er trygge på begge sjangre. Sammen gjør de Fredrik Høyers surrealistiske tekst og Peter Michelsens synthpop til skikkelig totalteater. Ina Svenningsdal - Ina spilte rollen som Chris Berg i NRK serien SKAM. Hun har også spilt i TV-serien Linus i Svingen og Jul i Svingen. Ida var ferdig med Bachelor i teater ved KHIO våren 2019. Ina har også også med i Brageteatret_ungs andre produksjon, «Psykt blod», som hadde premiere 31 januar 2020, og som skal vises under Heddadagene i Oslo 8 og 9 juni. |
Nationaltheatret Juryens Begrunnelse: Kyrre Havdal og Mads Bones har laget en musikal som er et stykke fra sitt litterære forelegg av Lewis Carroll, men de har bevart det viktigste: Det absurde drømmeuniverset. Her drifter karakterene rundt som i en rar drøm, i et speilslott designet av Gjermund Andresen. Alice strekker og deler seg i speilene, akkurat slik historien deler seg opp. Men dette er også en svært underholdende musikal. Skuespillere, scenografi og bevegelse flettes smidig sammen, som gir dybde til rollene. Melodiene går over flere sjangre, og ender opp i et kålormnummer som kunne gått rett inn i MGP junior. Alice i Vidunderland er et musikalsk og scenisk overskuddshorn, som viser at nyskrevne norske musikaler er vel verdt å satse på. Regi, Manus Og Sangtekster: Mads Bones Komponist Og Musikalsk Ansvarlig: Kyrre Havdal Koreograf: Martha Standal Scenograf: Gjermund Andresen Kostymedesigner: Christina Lovery Lysdesigner: Ingrid Skanke Høsøien Maskør: Terje Rødsjø Maskør: Ida Kristine Høgbakk Videodesigner: Torbjørn Ljunggren Dramaturg: Oda Radoor Medvirkende: Kjersti Tveterås, Herman Bernhoft, Henrik Rafaelsen, Anneke von der Lippe, Gisken Armand, Henrik Horgstad, Marika Enstad, Anne Guri Tvedt, Henriette Marø, Hallvard Holmen. Barn: Henning Holm-Glad, Jakob Holm Tønne, Nicolai Rosli, Lisa Hørnes Nygård, Emilie Bondy, Lola Holm Tønne, Lotte Haug-Onsaker. |
Folketeateret Juryens begrunnelse: Scenekvelders versjon av Sound of Music er både nostalgisk og frisk på samme tid. Regien overlater mye til publikums medvirkning, og byr på stadig nye overraskelser og små detaljer. Lena Kristin Ellingsen klarer å puste liv i Maria von Trapp, og holder et svært høyt nivå musikalsk. Et stort høydepunkt er jodlescenen ”Geitegjeter”, som er fremført med stor teknisk presisjon. Forestillingen viser også hvor viktig det er med gode musikalskuespillere i de mindre rollene. De dansende tjenerne er et bra og godt utført regigrep, mens skuespillerne tør å gå mot farsen med karakterene sine. Sammen lager de både musikal- og komediekunst i skjønn forening. Man skulle kanskje tro at baronesser, nonner og guvernanter tilhørte forrige århundre, men på Folketeatret slår Sound of Music oss rett i bakken med sin musikalske og teatrale fingerspissfølelse. Av: R. Rodgers & O. Hammerstein II Regi: Lars Jacobsen Kunstnerisk leder: Atle Halstensen Koreograf: Thea Bay Scenograf: Petr Hlousek Lysdesign: Lars Lunder Lyddesign: Ulf Erlend Haave Maskedesigner: Tiiu Luth Kapellmester: Bendik Eide Kostymesjef: Sally Turner Produsent: Scenekvelder Medvirkende: Lena Kristin Ellingsen, Håvard Bakke, Solveig Kringlebotn, Siren Jørgensen, Ingar Helge Gimle, Ulrikke Brandstorp, Lars Henrik Aarnes, Marianne Krogness, Nils Vogt, Mari Baade, Birgitte Velsvik, Trine Bariås, Samuel Brandt, Jonas Nerland, Astrid Giske, Lene Kokai Flage, Sanne Kvitnes, Kristian Johan Gjertsen, Katarina Lund, Sindre Bjørke Høyang, Thomas Ottersen, Per-Theodor Paulsen.Barn: Jesper Leporanta, Daniel Gentile, Henrik Siger Woldene, Nora Bratfos, Frida Grjotheim, Andrea Fauskanger Gundersen, Teodor Barsnes-Simonsen, Herman Nysæther, Benjamin Hovdenak, Ella Indregard Yttri, Hedda Grjotheim, Ebba-Sofie Sommer-Mathiesen, Selma Authen, Henny Stålhand Arnø, Emilie Egner Flaaten, Erica Barsnes-Simonsen, Maria Grjotheim, Olivia Thompson, Othilie Grilbrant. |
Trøndelag Teater Juryens begrunnelse: Trøndelag Teater har laget en splitter ny sjanger: Skrønike. Og de som lurer på hva det innebærer, skjønner det intuitivt etter å ha sett denne lekne musikalen om Tordenskjold signert Mads Bones, Kyrre Havdal og Olve Løsæth. Her blir vi dratt inn i et revyunivers som også skal fortelle oss om Peder Wessels liv og krigføring. Blott til lyst, her lærer du absolutt ingenting, men for en fantastisk underholdende musikal. Lisa Tønne leker med kjønn som Tordenskjold, uten at hun noensinne blir masete. Silje Lundblad viser seg som en helstøpt revymusikalartist i mange små roller, som alle sitter klebret til minnet. Dansenummerne er overdådig og lekent utført. Vi lo – og vi lo – helt til Tordenskiold får en korde i magen i siste akt. Historie og konsept: Mads Bones, Kyrre Havdal og Olve Løseth Medvirkende: Amalie Eggen, Andreas Tønnesland, Dag Ingebrigtsen, Gard Hjertaas Bjørnson, Ingrid Bergstrøm, Lisa Tønne, Ludvig Herstad, Mari Hauge Einbu, Maria Omarsdottir Austgulen, Martha Standal, Mikael Rønne, Mira Dyrnes Askelund, Natalie Bjerke Roland, Ole Christian Gullvåg, Olve Løseth, Øyvind Brandtzæg, Randin Kummeneje, Silje Lundblad, Snorre Ryen Tøndel, Tor Ivar Hagen. |
Rogaland Teater Juryens begrunnelse: Regissør Martin Lyngbo har laget en Cabaret et stykke fra det vi er vant til å se. Vi er i et slags teater-i-teatret, som vi aldri skjønner om er i nazismens vold eller en cabaret som kommenterer den i ettertid. Det er hele tiden en dobbelthet i forestillingen: Cabaretartistene er på en prøve, men spiller samtidig ut musikalen Cabaret. Mareike Wang er også en annerledes Sally Bowles. Hun er ikke på randen av sammenbruddet, men en morsom og moderne kvinne i et stadig mer nasjonalistisk miljø. Cabaret er et stykke fra klassisk musikalhåndverk, men er regi- og skuespillerkunst på høyt nivå. Av: Joe Masteroff, Fred Ebb, John Kander Regissør: Martin Lyngbo Oversatt av: Kyrre Haugen Bakke Sangtekster oversatt av: Finn Ludt, Kyrre Haugen Bakke, Kjetil Indregard Bearbeidet av: Martin Lyngbo Scenograf: Rikke Juellund Kostymedesigner: Gøje Rostrup Koreograf: Esa-Tuomas Alanne Lysdesigner: Trygve Andersen Dramaturg: Michael Evans Maskør: Jill Tonje Holter Frisør: Karin Kramer Musikalsk bearbeidelse og ledelse: Anders Brunvær Hauge Medvirkende: Mareike Wang, Erik Røe, Gunnar Eiriksson, Marianne Holter, Even Stormoen, Sigurd Sele, Ragnhild Arnestad Mønness, Katrine Lunde Mackenzie, Benedickte Izabell Ekeland Musikere: Anders Brunvær Hauge (kapellmester), Renate Engevold, Camilla Hole |
Musikkteaterforum inviterer til feiring av norsk Musikkteater!
Som et ledd i å begrense smittefaren, og i samsvar med gjeldende bestemmelser fra stat og kommune vedr. Covid-19, ser styret i Musikkteaterforum det som vanskelig å gjennomføre vår festaften En Kveld Med og Musikkteaterprisen, satt til den 21. september 2020.
Utdeling av Musikkteateprisen for 2019 i kategorien Årets Musikalartist og Årets Musikal vil deles ut på alternativt arrangement høst 2020.
Informasjon om tid og sted oppdateres så snart dette er klart. Arrangementet vil bli streamet.
Har du kjøpt billetter til årets En Kveld Med og Musikkteaterprisen?
Se HER for info om muligheter for refusjon eller videreføring av din billett til En Kveld Med og Musikkteaterprisen 3. mai 2021.
3. MAI KL. 19.00 PÅ CHAT NOIR TEATER
Vi gleder oss til en strålende En Kveld Med med spennende sofagjester, musikalske krumspring, og ikke minst OVERRASKELSER for både publikum og hovedgjest! Vi lover sprudlende show, musikalske godbiter, og ikke minst utdeling av heder og ære ved Årets Musikkteaterpriser! Velkommen! Billetter: www.ticketmaster.no Chat Noir: chatnoir.no / Telefonbestilling: 815 33 133, Bestilling/gruppebestilling: billetter@chatnoir.no | KONFERANSIERER Hilde Lyrån startet som danser på ABC-teateret, Chat Noir og Chateau Neuf tidlig på 80-tallet. Hun beveget seg videre både som sanger og danser i musikaler som "My Fair Lady", "Sweet Charity", "Hair", "Jungelboken" og "The Sound of Music". Som revyskuespiller har vi sett henne i "Festrevy for Norge", "Typisk Norsk", "I Leende Live" og "Damenes Aften". Hilde har hatt ledende roller i "Boeing Boeing" på Dizzie Showteater, "Taube" på Edderkoppen Teater, "Showgirls", "Jeppe" og "A Chorus Line"på Chat Noir, og i "Jungelboken", "Grease", "Flashdance", "Trollmannen fra Oz" og nå sist i "Optimist" på Chateau Neuf. På Folketeatret har vi sett henne i "Billy Elliot" og "Singin´ in the Rain". Fra TV er Hilde kjent fra serier som "Mot i brøstet", "Hilde & Brede show", "Vazelina Hjulkalender", "Seks som oss" og "Hotel Cæsar". Hun har også medvirket i filmene "Olsenbanden Jr. på rockern´". "Olsenbanden Jr. og Mestertyvens skatt", "Switch", "Blåfjell 2" og "Karsten og Petra". I 2006 var Hilde nominert til Gullruten i kategorien for beste kvinnelige skuespiller for rollen som Karin i "Seks som oss", og i 2008 ble hun tildelt Leif Justers ærespris for sin innsats på norske revyscener. Kim Fairchild er født i USA og oppvokst i Norge. Halvt italiensk og halvt Jamaikansk har hun en bred musikkultur å skilte med. I løpet av sine mange år som artist har hun jobbet med blant annet Odd Rene Andersen, Hellbillies, og KNMM. Kim henter sin inspirasjon fra artister som Aretha Franklin, Tina Turner, Billie Holliday m.fl. og mange kjenner henne fra tv og scener som en energisk utøver av soul og jazz. Kim har opptrådt på scener over hele Norge, og har alltid med seg utmerkede musikere. Parallelt med artist karrieren har Kim gjort karriere som skuespiller og musikalartist. Musikaler hun har medvirket i er bla. I Blanke Messingen/DNS, Fame/Sandnes Kulturhus, Tolvskillingsoperaen/Riksteatret, Folk og røvere i Kardemommeby/Riksteatret, Let it Rock/Riksteatret, The Black Rider/Hålogaland Teater, I blanke messingen/Hålogaland Teater, Tivolihagen/Fredrikstad, og The Book of Mormon/Det Norske Teatret. Hun har også spilt i forestillingene Deng Meg/Gule Galleri Stavern, Wendy og Peter Pan/Den Nationale Scene, Å, Bergen Bergen/Den Nationale Scene, samt Porgy and Bess med KNMM, og turnerer landets scener med sin egenproduksjon All of me- historien om Billie Holiday. Kim har bidratt på, og gitt ut en rekke album, bla. All of Me – Selected Songs by Billie Holiday (2003), Spring Noon – Selected Songs by Billie Holiday (2015), A Very Merry Dashing Smashing Jingle Ringing Swinging Christmas CD (2013 med KNMM), og Natural (2017). |
For pressehenvendelser ta kontakt med Henriette Myhre 90867877 / henriette@musikkteaterforum.no
MUSIKKTEATERPRISEN Musikkteaterprisen deles fra produksjonsåret 2015 ut i to kategorier: Årets musikalartist og Årets Musikal. Årets musikalartist deles ut til en person, som gjennom artistiske kvaliteter, egenart/originalitet, og særlig kunstnerisk innsats har utmerket seg spesielt innen profesjonelt musikkteater i Norge i inneværende år. Årets Musikal deles ut til en musikkdramatisk produksjon med høy kunstnerisk kvalitet, egenart/originalitet, og som har utmerket seg i inneværende år. Enkelte år deles det ut en ærespris. Æresprisen deles ut til en person/organisasjon/gruppe som gjennom en årrekke har gjort en særlig innsats innen det Musikkdramatiske scenekunstfelt. MÅL JURY Juryens leder: Renate Stridh, regissør / pedagog Juryens medlemmer: - Tor Ingar Jacobsen, komponist - Hanne Hagerup, dramatiker - Per Christian Selmer Andersen, kritiker - Merete Lingjærde, Dosent jazzdans KHIO | JURYENS MANDAT
Juryen søker vinnere som skiller seg fra andre gode prestasjoner gjennom: Juryen stemmer anonymt. ANSVARLIG ARRANGØR Tidligere vinnere av musikkteaterprisen:
2019: Årets Musikalartist: Lena Kristin Ellingsen Årets Musikal: The Sound of Music/Folketeateret 2018: Årets Musikalartist: Heidi Ruud Ellingsen Årets Forestilling: Billy Elliot / Sandnes Kunst og Kulturhus 2017: Årets Musikalartist: Kristoffer Olsen Årets Forestilling: The Book of Mormon/ Det Norske Teatret 2016: Årets Musikalartist: Stian Blipp Årets Forestilling: Tenk Om/ Det Norske Teatret 2015: Årets Musikalartist: Heidi Ruud Ellingsen Årets Forestilling: Mary Poppins/Folketeatret/Scenekvelder. 2014: Belinda Braza, Koreograf 2013: Melpomene, Produsent 2012: Reidun Sæther, utøver Tidligere vinnere av æresprisen: 2012: Runar Borge, regissør, koreograf, tekstforfatter 2013: Wenche Myhre, utøver 2015: Egil Monn-Iversen, komponist, arrangør, musikalsk leder 2016: Ragnar B. Olsen, oversetter, manusforfatter 2017: Britt Langlie, Skuespiller 2019: Per Christian Revholt, musikalsk leder 2020: Hilde Lyrån, scenekunstner |
Kreditering: Komponist/arrangør: Simon Revholt Tekst: Johan Osuldsen, Koreografi: Simen Gloppen Utøvere: Lena Kristin Ellingsen, Carl Martin Prebensen, Sivert Hauge, Mikkel Maanum, Miguel-Angel Fernandez, Sigurd Marthinussen, Håkon Sigernes. Orkester: Ket Iren Lødemel, Kai Hartvigsen, Erik Jøkling, Staffan W. Olsson, Lasse Rossing, Dag Eriksen, Bjørg Bøe, Arild Stav, Morten Michelsen, Ingrid Holmen, Jan Clemens Carlsen, Sidsel Scheen, Vebjørn Stuksrud og Stig-Ove Ose. Filmet og redigert av Ave Productions Medvirkende: Bjarte Hjelmeland, Guro Karijord, Kristoffer Solberg, Miguel Angel Fernandes, Katarina Lund, Håkon Sigernes, Anette Waaler, Alexander Langseth. Tekst: Lars Jacobsen / Bjarte Hjelmeland, Koreografi: Thea Bay, Regi: Lars Jacobsen Komponist og musikalsk produksjon: Hans Einar Apelland Filmdokumentasjon av: Ave Productions. |
Medvirkende: Bjarte Hjelmeland, Alexander Langseth, Liv Ellen H. Kahrs, Anne Marit Tynes, Hanne Beck, Marvin Amoroso, Fransiska Sveinall, Elisabeth H. Rustad, Carl Martin Prebensen, Lars Jacobsen, Stian Blipp og Atle Pettersen. Tekst: Bjarte Hjelmeland og Lars Jacobsen, Musikk: Hans Einar Apelland, Koreografi: Thea Bay, Kostymer: Cårejånni Enderud, Film og foto: Ave Granli Johnsen og Michael Stensen Sollien, Filmdokumentasjon av: Ave Productions. Filmet og redigert av Ave Productions SE MUSIKKTEATERPRISEN FRA 2015 - 2019 |
___________________________________________________________________________________________